به صورت رایگان ثبت نام کنید! دانلود کنید، سوال کنید، پاسخ بگیرید، بحث کنید و مطالب و نظرات تخصصی خود را با سایر مهندسان عمران در کل کشور به اشتراک بگذارید.

ارسال پاسخ ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
الزامات اجرای سقف عرشه فولادی
نویسنده پیام
arshekaran آفلاین
کاربر عادی
**
ارسال‌ها: 2
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۴
محل سکونت:
تشکرها: 0
تشکر شده 0 بار در 0 ارسال
ارسال: #1
الزامات اجرای سقف عرشه فولادی

[تصویر:  346.gif]
 
الزامات فنی در خصوص تهیه و نصب ورق عرشه فولادی
  1. حداقل ارتفاع گام ورق از ۷۵ میلیمتر بزرگتر نباشد .
  2. حمل و نصب و رقهای عرشه باید به گونه ای صورت گیرد که در حین حمل آسیب دیدگی برای ورق به وجود نیاید .
  3. حداقل عرض نشیمن ورقهای عرشه بر روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف عرض بال تیرآهن است ، به هر حال این مقدار نباید کمتر از 50 میلیمتر باشد .
  4. وصله ورقهای عرشه صرفاً بر روی تیرهای اصلی مجاز بوده و در این حالت می بایست دو عرشه وصله شونده به طولی حداقل برابر با 50 میلیمتر بر روی تیر اصلی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند .
  5. از اجرای ورقهای عرشه فولادی که دچار تغییر شکلهای ماندگار گردیده اند خودداری شود .
  6. پس از پخش عرشه های فولادی بر روی اسکلت سازه و و قبل از اجرای گلمیخ ، عرشه های فولادی باید به نحو مناسبی با پرچ و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار گردند .
  7. پس از پخش ورق عرشه بر روی اسکلت از پرتاب ابزارآلات ، حرکت تجهیزات و ماشین آلات اجرایی و ... بر روی عرشه های فولادی که باعث تغییر شکلهای ماندگار می گردد خودداری شود .
  8. دپوی مصالح قبل از گیرش بتن سقف بر روی عرشه های فولادی به هیچ نحو مجاز نیست .


 
 
الزامات فنی در خصوص تهیه و اجرای گل میخ
  1. گلمیخ ها بایستی عاری از هرگونه زنگ زدگی ، روغن ، رطوبت و هرگونه مواد زائد دیگر باشد .
  2. حلقه سرامیکی محافظ جوشکاری می بایست به طور کامل خشک باشد ، در غیر اینصورت قبل از اجرا بایستی به مدت 2 ساعت در دمای 170 درجه سانتیگراد خشک و سپس مورد استفاده قرارگیرد .
  3. در سازه های فولادی با اتصالات خمشی ، در فاصله ای برابر با ارتفاع تیر از بر ستون اجرای گلمیخ مجاز نیست و مهار عرشه ها در این نواحی صرفاً با استفاده از پرچ و یا خال جوش مجاز می باشد .
  4. در صورت مشخص نبودن آرایش گلمیخ های روی تیرهای اصلی در نقشه ها ، با رعایت بند فوق ، گلمیخ ها بایستی به صورت یک کنگره در میان اجرا شوند .
  5. تپانچه جوشکاری تا پایان عملیات جوشکاری و سفت شدن حوضچه مذاب بایستی به صورت عمودی در محل جوشکاری نگه داشته شود .
  6. پس از اتمام جوشکاری و سرد شدن حوضچه مذاب ، حلقه های سرامیکی بایستی شکسته و برداشته شوند .
  7. جوشکاری در مواقعی که دمای فلز پایه 18- درجه سانتیگراد است و یا سطح ورق به دلیل نزولات جوی مرطوب می باشد مجاز نیست .
  8. حداقل ارتفاع گلمیخ ها بعد از نصب نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر از بالای ورق ذوزنقه ای باشد.
  9. گلمیخ ها را می توان از روی ورق فولادی ذوزنقه ای ویا مستقیما به عضو فولادی جوش نمود . در هر حال باید گلمیخ ها روی بال ذوب شود .
  10. فواصل گلمیخ های برشگیر در امتداد تیر تکیه گاهی نباید از ۹۰۰ میلیمتر تجاوز نماید .


 
 
 
الزامات فنی در خصوص آرماتور بندی و بتن ریزی :
  1. میلگردهای مصرفی در هنگام اجرا بایستی تمیز و عاری از هرگونه زنگ زدگی و چربی باشند .
  2. عرض متوسط کنگره های پرشده با بتن نباید کمتر از ۷۵ میلیمتر باشد .
  3. ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰ میلیمتر کمتر باشد .
  4. در بازشوها با ابعاد کوچک ( کمتر از 300 میلیمتر در هر وجه ) قبل از بتن ریزی محل بازشو با پلاستوفوم پوشیده شده و پس از بتن ریزی برشکاری در ورق عرشه انجام میگیرد .
  5. در بازشوهای با ابعاد متوسط ( بین 300 تا 700 میلیمتر در هر وجه ) علاوه بر اجرای پلاستوفوم اجرای آرماتور قطری در گوشه بازشوها مزابق نقشه های اجرایی الزامی است .
  6. در بازشوهای با ابعاد بزگ ( بزرگتر از 700 میلیمتر  در هر وجه ) اجرای تیر لبه در لبه بازشوها مطابق نقشه های اجرایی الزامی است .
  7. حداکثر اندازه سنگدانه مصرفی در بتن ریزی دال مرکب عرشه فولادی برابر با 24 میلیمتر می باشد .
  8. بتن باید حتی المکان در محل نهایی خود ریخته شود ، و در مواردی که این امر ممکن نیست ، دپوی بتن صرفاً بر روی تیرهای اصلی و فرعی مجاز می باشد و دپوی بتن بر روی ورق عرشه به هیچ وجه مجاز نیست .
  9. پس از بتن ریزی با توجه به شرایط جوی اقدامات لازم جهت عمل آوری بتن الزامی است .

 
 
روش های طراحی :
اصولا دو روش کلی برای طراحی این نوع سقف وجود دارد
الف ) ورق فولادی بعنوان قالب ماندگار (Permanet Shuttering )
ب)ورق فولادی بعنوان المان کششی ( Tensile Component )
الف ) ورق فولادی بعنوان قالب ماندگار
در این روش طراحی از قابلیت مقاومت کششی ورق فولادی در مقطع صرف نظر می کنند ، به عبارت دیگر به ورق فولادی در مقطع صرف نظر می کنند که می بایست قادر به تحمل بارهای زنده (ابزار و نفرات) موجود تا مرحله بتن ریزی همچنین وزن بتن خیس و خشک باشد که البته پس از گیرش بتن نیازی به دکفراژ ندارد وتا پایان عمر ساختمان باقی خواهد ماند . در این حالت در واقع از عملکرد ( ( Contribution سازه ای ورق فولادی چشم پوشی شده و سقف به عنوان یک دال بتنی مسلح در نظر گرفته می شود این نحوه طراحی ، موجب میشود مقدار آرماتور محاسباتی مقطع بیشتر شود چرا که می بایست به جای ورق فولادی نیز در تحمل کشش مقطع شرکت نمایند . طراحان در این حالت ، معمولا این آرماتورهای کششی را در کف کنگره قرار داده و آنها را آرماتورهای طولی ( Longitudinal Reinforcement ) می نامند .
ب) ورق فولادی بعنوان المان کششی
در این روش ورق فولادی بعنوان المان کششی مقطع در نظر گرفته می شود ومقطع حاصله به صورت مرکب (Composite) عمل می کند در واقع در این حالت در گیری بتن و ورق فولادی به اندازه ای کافی است که در حین مقاومت در برابر لنگرها و برشهای موجود با یکدیکر عمل کرده ودچار لغزش نسبت به هم نمی شوند . طراحی با استفاده از این فرضیات ، اقتصادی ترین حالت این سقف را بدست می دهد چرا که موجب کاهش آرماتور محاسباتی مقطع خواهد شد . هر چند در نظر گرفتن درستی این فرضیات منوط به داشتن اطلاعات دقیق از مشخصات هندسی ورق و رفتار مشترک ( Interaction ) بتن و ورق فولادی می باشد .
آتش سوزی :
ورقه فولادی فرم دار ( عرشه تحتانی ) قسمتی از این نوع سقف می باشد که با روش های زیر درمقابل حریق ایمن می گردد :
الف ) مقاومت در مقابل آتش ، توسط رنگ های منبسط شونده ( Intumescent paint)
رنگ های منبسط شونده بر پایه آب یا حلال می باشند و درجه حرارت ۲۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد با پف کردن تا حدود بیست برابر ضخامت اولیه شان حجیم می شوند . این ضخامت افزایش یافته یا زغال است که تامین کننده عایق مورد نظر می باشد .
پوشش های با خواص سیمانی :
پوشش های ضد حریق با خواص سیمانی به دو نوع تر وخشک که بدون محدودیت در خصوص شرایط محیطی و اجرایی می توانند سازه و سقف (عرشه فولادی ) را در مقابل حریق تا ساعت ها ایمن نمایند .
در تمام آیین نامه ها بخشی به این موضوع اختصاص یافته است که خصوصا در آئین نامه کشور انگلستان (BSI ) دو روش جهت محاسبه در برابر حریق ارائه می دهد .
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان:
  • حداقل ارتفاع ذوزنقه ها از ۷۵ میلیمتر بزرگتر نباشد .
    عرض متوسط کنگره های پرشده با بتن نباید کمتر از ۷۵ میلیمتر باشد .
    ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰ میلیمتر کمتر باشد .
    حداقل ارتفاع گلمیخ ها بعد از نصب نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر از بالای ورق ذوزنقه ای باشد.
  • گلمیخ ها را می توان از روی ورق فولادی ذوزنقه ای ویا مستقیما به عضو فولادی جوش نمود . در هر حال باید گلمیخ ها روی بال ذوب شود .
  • فواصل گلمیخ های برشگیر در امتداد تیر تکیه گاهی نباید از ۹۰۰ میلیمتر تجاوز نماید .
  • تمامی ا لمان های فولادی که به صورت مختلط طراحی شده اند می بایست در فواصلی کمتر از ۴۰۰ میلیمتر مهارشوند .


ضریب کاهش نیروی کششی :
الف) کنگره ورق ها عمود بر تیر باشد
ب) کنگره ورق ها موازی با تیر باشد
hr = ارتفاع اسمی کنگره ها
Hs = طول گلمیخ بعد از جوش که در محاسبات نباید از ۷۵+ hr میلیمتر تجاوز کند . حتی اگر طول واقعی بزرگتر باشد .
Nr = تعداد گلمیخ های برشگیر در روی یک تیر واقع در کنکره که نباید از ۳ منظو گردد .
Wr = عرض متوسط کنگره که توسط بتن پر شده است به میلیمتر .(الف)
Wr = عرض متوسط ماهیچه بتنی با کنگره پر شده از بتن به میلیمتر . (ب)
ضوابط طراحی و اجرا
ورق های فولادی عرشه های سقف pro deck در ابتدا بصورت روال های تولیدی کارخانجات وارد کارخانه شده و بر اساس ضخامت طرح شده برای پروژه مورد نظر انتخاب و در دستگاه رول فرمینگ مطابق نقشه های شاپ دراوینگ و بر طبق اندازه های سفارشی برش و فرم پیدا می نمایند. سپس دسته بندی و بعد به کارگاه ساختمان منتقل می گردند.
در محل کارگاه ساختمانی شیت های ورق بر روی اسکلت منتقل شده و سپس توسط پرسنل اجرایی به سرعت روی اسکلت پهن و بعد توسط میخ های مخصوص بر روی آن ثابت می شود و بعد ازآن نصب گل میخ ها توسط Stud Welding از روی ورق عرشه بر روی اسکلت انجام می شود. در مرحله بعد عملیات آرمارتور بندی ، بتن قالب دور و محل بازشوها و نهایتا بتن ریزی صورت می گیرد.
ضوابط ارائه شده توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در مورد سیستم دال مرکب فولادی و بتنی
سیستم های مرکب دال فولادی – بتنی، یکی از اقتصادی ترین روش های ساخت سقف برای ساختمان ها شناخته شده اند. این سیستم از مقاطع مختلط دال بتن مسلح برروی ورق های ذوزنقه ای که به تیرها وشاهتیرهای فولادی متصل می شوند،تشکیل شده اند.
عملکرد مختلط دال بتن مسلح فوقانی و ورق فولادی ذوزنقه ای تحتانی، نقش به سزایی در تامین صلبیت سقف و رفتار مطلوب برشی آن خواهد داشت. چنان چه در این سقف از تیرچه با جان مشبک استفاده شود میتوان تاسیسات مکانیکی و برقی را به آسانی در زیر سقف تعبیه نمود. لذا امکان دسترسی به تاسیسات در مواقع بروز مشکل خرابی احتمالی ممکن خواهد شد.این سقف ها در مقایسه با سقف های مرسوم در اسکلت های فولادی معمولی ساختمان ها ، از وزن کمتری برخوردار بوده و به ویژه با نیز همخوانی دارد. لذا عمده ترین کاربرد این سقف ها در سازه های فولادی اعم LSF ، ساختمان های ساخته شده از فولاد سرد نورد شده ازنورد سرد یا گرم می باشد. این سیستم در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
الزامات اجرا :
ارتفاع ورقهای فولادی ذوزنقه دراین مقاطع به ۷۵محدود می باشد.
تامین ضوابط دیافراگم صلب با توجه به ضوابط موجود درفصل آیین نامهASCE 7-05 وضوابط موجود در استاندارد۲۸۰۰ ایران الزامی است.
حداکثر تغییرمکان مجاز ناشی از بار مرده حین اجرا به L/180یا ۲۰mmبرای هر دهانه محدود می گردد.
حداکثر تغییر مکان مجاز ناشی از بار زنده بهره برداری به L/360 برای هر دهانه محدود می گردد.رعایت الزامات مربوط به بازشو در سقف ها ،بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان الزامی است.
رعایت ضوابط طراحی برشگیرها بر اساس بند۱۰-۱-۲-۷ مبحث دهم مقررات ملی ساختمان یا بر اساس ضوابط موجود در بخش ۱۳ آیین نامه ASCE 7-05 الزامی است.
قطر گلمیخ های برشگیر باید۲۰mm یا کمتر بوده و حداقل ارتفاع آن ها بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می شود، نباید کمتر از۴۰mm باشد.
ضخامت دال بتن آرمه در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰mm کمتر باشد.
رعایت مشخصات فولادهای بکار برده شده بر اساس استانداردASTM با حداقل Fy برابر۲۳۰MPa الزامی است.
رعایت مشخصات بتن سازه ای جهت سقف کامپوزیت مطابق ضوابط موجود درAISC حداقل F’c برابر۲۱MPa و حداکثر آن برابر۷۰MPa جهت بتن مورد استفاده در دال بتن ارمه و همچنین رعایت ضوابط مربوط به آرماتورگذاری دال بتن آرمه بر اساس ضوابط موجود در آیین نامه ACI 318-05 الزامی است.
مقاومت تسلیم آرماتورهای مورد استفاده در دال بتن ارمه رو به مطابق ضوابط AISC نباید از۵۲۵MPa تجاوز نماید.
رعایت ضوابط و مقررا ت مربوط به جوشکاری اعضای سرد نورد شده مطابق استاندارد AISIو آیین نامه هایAWS وAISC الزامی است.
رعایت ضوابط راهنمای طراحیFloor vibrations dus to human activity منتشر شده توسط انجمن AISC جهت کنترل ارتعاش کف ها الزامی است.
رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حریق با در نظر گرفتن تعداد طبقات، ابعاد ساختمان، کاربری وظیفه عملکردی عنصرساختمانی ضروری است.
صدابندی هوابرد و کوبه ای سقف بین طبقات می بایست مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تامین گردد.
رعایت الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، جهت صرفه جویی در مصرف انرژی الزامی است.
در نظر گرفتن جزئیات دقیق مسیر و محل نصب کلیه اجزای تاسیاست مکانیکی وبرقی در مرحله طراحی و اجرای سقف، ضروری است.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر پاسخ به این ارسال همراه با نقل قول
arshekaran آفلاین
کاربر عادی
**
ارسال‌ها: 2
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۴
محل سکونت:
تشکرها: 0
تشکر شده 0 بار در 0 ارسال
ارسال: #2
نکات کلیدی که یک مهندس ناظر باید در خصوص اجرای سقف عرشه فولادی بداند

نوع ورق :
در حال حاضر بهترین نوع رول فرم ورق عرشه فولادی رول فرمینگ به روش تایوانی می باشد که در تمامی سطوح ورق داری زائده هایی است که باعث درگیری بیشتر بتن با ورق میگردد ، در زیر نمونه این نوع ورق راملاحظه می فرمایید :
[تصویر:  IMG_0887.jpg]
به صورت معمول ضخامت استفاده شده ورق عرشه فولادی 0/8 میلیمتر می باشد ، البته این ضخامت از 0/7 تا 1/2 میلیمتر نیز در موارد خاص به کار میرود ، 
چگونه تشخیص بدهیم ضخامت ورق همانی است که ما سفارش داده بودیم ؟
زمانی که لبه ورق 0/7 را با سه انگشت گرفته و خم کنیم خیلی راحتتر خم می شود اما ورق 0/8 به سختی خم می گردد ، البته بهترین روش وزن کردن یک متر طول ورق می باشد :
1 متر طول ورق 0/7    میلیمتر                  7/120 کیلوگرم
1 متر طول ورق 0/8    میلیمتر                  8/200 کیلوگرم
1 متر طول ورق 0/9    میلیمتر                  9/250 کیلوگرم
1 متر طول ورق 1       میلیمتر                 10/310 کیلوگرم
ارتفاع گام ورق عرشه فولادی دو نوع 6/5 سانتی متر و 7/5 سانتی متر می باشد که نوع 7/5 سانتی متر آن معمول تر است 
 
[تصویر:  1408356259-Barsam_deck2.jpg]
 به همین ترتیب ارتفاع گلمیخ 10 و 11/5 سانتی متر می باشد یعنی برای ورق عرشه فولادی با ارتفاع گام 6/5 از گلمیخ 10 سانتی متر و برای ورق عرشه فولادی با ارتفاع گام 7/5 سانتی متر ارتفاع گلمیخ 11/5 سانتی متر استفاده می شود ، چرا ؟ چون در هر حالت میباید حداقل فاصله راس گلمیخ تا راس گام ورق عرشه فولادی می بایست حداقل 40 میلیمتر باشد .
به یاد داشته باشید چنانچه فواصل تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی بیشتر از 280 سانتی متر می باشد و ورق 0/8 میلیمتر استمطابق جدول زیر می بایست از یک ردیف شمع جهت جلوگیری از شکم دادن سقف استفاده گردد .
 
لازم است در زمان سفارش ورقهای عرشه فولادی بندیلها به صورت مجزا برای هرسقف بسته بندی و ارسال گردد و به وسیله جرثقیل هر بندیل روی سقف خود گذاشته شود . هر چند دستگاه های جدیدی تحت عنوان فیکساتور برای فیکس کردن ورق عرشه فولادی بر روی بال تیرآهن وارد بازار شده ، اما ما آنرا توصیه نمیکنیم چون اتصال ضعیفی ایجاد کرده و در اثر تردد پرسنل و ضربه اتصال جدا میگردد . 
توصیه ما همان روش قبلی یعنی استفاده از تفنگ میخکوب هیلتی و میخ و چاشنی انفجاری می باشد که متوسط تعداد میخها در هر متر مربع سقف عرشه فولادی 2 تا 3 عدد می باشد .
[تصویر:  arshehkaran4.jpg]
 
به یاد داشته باشید در ساختمان مسکونی چنانچه از ورق 0/8 میلیمتر استفاده می کنید فواصل تیر های فرعی عرشه فولادی نباید از 2/80 بیشتر باشد ، در غیر اینصورت قطعاً سقف عرشه فولادی در زمان بتن ریزی دچار خمش و شکم دادن خواهد شد ، البته تا دهانه 3/40 را هم میتوان با استفاده از ورق 0/8 میلیمتر و یک ردیف شمع گذاری مطابق جدول بالا اجرا کرد .
محل فلنچها و پیچها در سازه های پیچ و مهر باید توسط دستگاه فرز کاملا بریده شود تا ورق روی بالا تیرآهن بنشیند 
[تصویر:  DSC_0489.jpg][تصویر:  DSC_0487.jpg]

دوربندی سقفها به وسیله فلاشینگ دو خم به ضخامت نیم میلیمتر و عرض 12/5 سانتی متر انجام میشود و جهت جلوگیری از تاب برداشته لبه ها و شکم دادن می بایست به وسیله تسمه مهار گالوانیزه مطابق تصویر بالا لبه فوقانی فلاشینگ در فواصل حداکثر 60 سانتی متر به وسیله پیچ خودکار روی ورق عرشه فولادی فیکس گردد .
اجرای گلمیخ :    نمایش فیلم
در اجرای گلمیخ مهندس ناظر و یا کارفرما می بایست موارد زیر را کنترل نمایند ک

1- گلمیخ مصرفی در سقف عرشه فولادی می بایست از نوع فورج سرد باشد ، تولید گلمیخ با روش فورج گرم موجب آسیب شدید به آلیاژ فلز گلمیخ و کاهش مقاومت آن می گردد .
2-چنانچه از دستگاه استاد ولدینگ استفاده می گردد حتما از حلقه سرامیکی جهت کنترل پاشش جوش استفاده گردد .
3- گلمیخ را میتوان هم توسط دستگاه جوش اینورتور و هم استاد ولدینگ اجرا نمود چیزی که مهم است این که گلیمخ می بایست 5 میلیمتر بر روی بال تیر ذوب گردد . 
4- چنانچه از دستگاه استاد ولدینگ استفاده می شود کنترل گردد که برق سه فاز شهری حداقل 60 آمپر و 3 فاز باشد و در صورت عدم دسترسی از دستگاه دیزل ژنراتور با قدرت 180 آمپر و یا 200 کاوا استفاده گردد و در غیر اینصورت باعث کاهش مقاومت جوش شده و گلمیخ در آزمایش تست جوش از محل جوش خواهد شکست .
5- در تست جوش میتوان از یک لوله داربست دومتری استفاده نمود گلمیخ را با اهرم کردن به وسیله لوله تا زاویه 30 درجه خم میکنیم چنانچه گلمیخ از محل جوش خود نشکست و خم شد نمره قبولی خود را گرفته است .
6- مطابق مبحث دهم مقررات ملی ساختمان اجرای گلمیخ بر روی تیرهای اصلی یک گام در میان و بر روی تیرهای اصلی بر روی تمامی گامها اجرا میگردد .
کنترلهای قبل از بتن ریزی و حین بتن ریزی سقفهای عرشه فولادی :
1-  قبل از بتن ریزی سقف عرشه فولادی می بایست کاملا تمیز و عاری از هر گونه شی و جسم اضافه باشد همچنین حلقه های سرامیکی می بایست شکسته و از محل خود خارج گردند .
2- بتن استفاده شده در سقف عرشه فولادی معمولا 350 کیلوگرم در متر مکعب می باشد .
3- بهترین اسلامپ برای اجرای بتن سقف عرشه فولادی 12 می باشد که البته می بایست به وسیله فوق روان کننده - و نه افزایش آب - به این میزان روانی رسید .
4- حداقل ارتفاع بتن از روی سطح فوقانی ورق عرشه فولادی 5 سانتی متر میباشد .
 
ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان
1- حداقل ارتفاع گام ورق از 75 میلیمتر بزرگتر باشد .
2- حمل و نصب ورققهای عرشه باید به گونه ای باشد که در حین حمل آسیبی به ورقها وارد نگردد .
3- حداقل عرض نشیمن ورقهای عرشه روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف بال تیرآهن است ، به هر حال این مقدار نباید کمتر از 50 میلیمتر باشد .
4- وصله ورقهای عرشه صرفاً بر روی تیرهای اصلی مجاز بوده و در این حالت می بایست دو عرشه وصله شونده به طولی حداقل براب 50 میلیمتر بر روی تیر اصلی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند .
5- از اجرای ورقهای عرشه فولادی که دچار تغییر شکلهای ماندگار گردیده اند خودداری شود .
6- پس از پخش عرشه های فولادی بر روی اسکلت سازه و قبل از اجرای گلمیخ ، عرشه های فولادی باید به نحو مناسبی با پرچ و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار گردند.
7- پس از پخش ورق عرشه بر روی اسکلت از پرتاب ابزار آلات ، حرکت تجهیزات و ماشین آلات اجرایی و ... بر روی عرشه های فولادی که باعث تغییر شکلهای ماندگار می گردد خودداری شود .
8- حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می شود نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد .
9- ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از 50 میلیمتر کمتر باشد .
10- پوشش بتن روی گلمیخ نبید کمتر از 13 میلیمتر باشد .
11- در هنگام محاسبه مشخصات هندسی مقطع مختلط ، از بتن موجود در زیر سطح فوقانی ورق ذوزنقه ای باید صرفنظر شود .
12- فواصل گلمیخ برشگیر در امتداد تکیه گاهی نباید از 800 میلیمتر یا 8 برابر ضخامت دال هر کدام کمتر است ، تجاوز نماید .
13 - برای مقابله با بلند شدن دال ، ورق ذوزنقه ای فولادی باسد به تمام تیرهای فرعی که به صورت مقطع مختلط طراحی می شوند ، در فواصل کمتر از 400 میلیمتر مهار شوند .
این مهارها می توانند گلمیخ های برشگیر ، ترکیبی از گلمیخ ها و جوش نقطه ای و یا هر وسیله طرح شده توسط طراح باشد .
14- کنگره های ورقهای ذوزنقه ای را در روی تیر تکیه گاهی می توان به صورت طولی از هم جداکرد تا تشکیل یک ماهیچه بتنی در روی بال تیر بدهند .

 


(آخرین ویرایش این ارسال: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۳۱ عصر، توسط arshekaran.)
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۳۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر پاسخ به این ارسال همراه با نقل قول
respina آفلاین
کاربر عادی
**
ارسال‌ها: 1
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۵
محل سکونت: تهران
تشکرها: 0
تشکر شده 1 بار در 1 ارسال
ارسال: #3
نحوه پیاده سازی سقف های عرشه فولادی

سقف‌های عرشه فولادی از پانل‌ها یا ورقه‌های فولادی نورد سرد (Cold Rolled Steel) ساخته شده‌اند و در هر یک از این پانل‌ها میله‌هایی کار گذاشته شده که استحکام و صلابت سقف را تضمین می‌کنند. درجه پانل‌های به کار رفته در سقف‌های عرشه فولادی می‌بایست ٢٢ یا سنگین‌تر از آن باشد و پوششی از ورقه گالوانیزه G-60 یا G-90 بر روی آن‌ها قرار گرفته باشد. سقف عرشه فولادی باید بر بستری از تیرچه‌های فولادی بنا شود.

الزامات طراحی و اجرای سقف‌های عرشه فولادی:
  • فاصله میان تیرچه‌های چهارچوب سقف
  • ظرفیت تحمل بار
  • ارتفاع میله
  • شیوه اتصال
  • به‌هم وصل کردن بخش‌هایی که روی‌هم قرار می‌گیرند.
  • رعایت موازین و مقررات
  • مقاومت در برابر آتش
  • عدم نفوذ مواد خورنده به فضاهای داخلی
افرادی که در زمینه طراحی و نصب سقف‌های عرشه فولادی فعالیت دارند، می‌بایست به هنگام اجرای سقف‌های عرشه فولادی تمامی موازین و استانداردهای SDI را مد نظر قرار دهند.

[تصویر:  METAL-DECK1.jpg]

اتصال پانل‌های فولادی به تیرک‌های نگه‌دارنده و چهارچوب سقف
جهت اتصال پانل‌های فولادی به تیرک‌های نگه‌دارنده و چهارچوب سقف به جوشکاری نیاز است. چنانچه می‌خواهید میزان جنبش و انحراف عرشه‌ها در زیر فشارهای وارده بر سقف به حداقل رسد، نباید فاصله نقاط اتصال تا مرکز بیش از ١٢ اینچ باشد.

سقف‌های عرشه فولادی
پیش از نصب و اجرای سقف می‌بایست در صدد جایگزین کردن نقاط جوش معیوب و ناقص برآیید. در صورت نیاز می‌بایست در اطراف و داخل سقف تیرک‌های بیشتری تعبیه نمود. پانل‌های عرشه فولادی باید بر روی یک خط مستقیم نصب شده و با دقت و وسواس خاصی به‌هم وصل شوند، به منظور نصب صحیح و آسان ورقه‌های عایق چاره‌ای ندارید جز آن که از دیواره‌های مربعی شکل متقاطع و سیستم‌های قاب‌دار استفاده کنید. توجه داشته باشید که انحراف سطح پانل‌های سقف از سطح افق نباید در هر ١٠٠ فوت از ٠/٢٥ اینچ تجاوز کند.
برای به‌هم وصل کردن لبه‌های کناری بخش‌هایی از پانل عرشه فولادی که بر روی‌هم قرار می‌گیرند، باید به صورت مکانیکی عمل کنید. فاصله میان این اتصالات نباید از ٣ اینچ بیشتر شود. برای متصل کردن عرشه‌های میانی به یکدیگر و محکم کردن آن‌ها در جای خود باید از گل میخ استفاده کنید. چنانچه قصد دارید بخش‌هایی از عرشه فولادی را محکم کنید که از کناره‌های سقف بیرون زده‌اند، می‌بایست به پیچ‌های خودکار نمره ٨ یا بزرگ‌تر اکتفا کنید.

عایق‌بندی بال فوقانی پانل‌های فولادی:
در هنگام نصب لایه‌های عایق می‌بایست تمامی استانداردها و موازین ASTM C36 یا C1178 رعایت شود. چنین پوشش‌هایی را باید به صورت مکانیکی به بال فوقانی پانل‌های عرشه فولادی وصل کنید. برای اتصال مکانیکی لایه‌های عایق به سقف عرشه فولادی به توصیه‌های سازنده سقف گوش فرا دهید.

[تصویر:  METAL-DECK2.jpg]

منافذ و سوراخ‌های سقف عرشه فولادی
زمانی که می‌خواهید در یک پانل فولادی سوراخی ایجاد کنید تا منفذی در سقف باز شود، می‌بایست چهارچوبی برای آن در نظر بگیرید و این منافذ را تقویت کنید. نحوه تقویت این منافذ به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن میان می‌توان به درجه پانل فولادی، فاصله میان میله‌های به کار رفته در پانل‌ها، حد فاصل میان تیرک‌ها و سایز بازشو‌ها اشاره داشت.

سقف‌های عرشه فولادی
عایقی که مستقیماً بر روی عرشه فولادی قرار می‌گیرد باید فشارهای پیش‌بینی شده را تاب آورد. حداقل ضخامت لایه عایق متغیر بوده و به استحکام عایق و پهنای میله‌های به کار رفته در پانل‌های عرشه فولادی بستگی دارد. برای تعیین ضخامت و استحکام لایه عایق با سازنده مشورت کنید.

مقاومت در برابر وزش باد
سقف عرشه فولادی باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که متعلقات آن به هنگام وزش بادهای شدید از چهارچوب نگهدارنده سقف جدا نشود. لازم به ذکر است در هر منطقه میزان وزش باد و قوانین و تمهیداتی که در این خصوص باید اندیشید، متفاوت می‌باشد.
ساختمان‌هایی با درجه رطوبت بالا و بازدارنده‌های بخار
اگر رطوبت نسبی ساختمان در حدی است که احتمال خورده شدن و زنگ زدگی سقف های عرشه فولادی وجود دارد، باید با سازنده سقف مشورت کنید تا پوشش مناسبی برای حفاظت از فولاد در برابر رطوبت پیشنهاد دهد. طراحان می‌بایست عرشه‌های فولادی را با حداقل یک لایه گالوانیزه G-90 یا آلیاژ آلومینیوم روی بپوشانند و از آن در برابر خورده شدن حفاظت کنند. چنانچه بر روی عرشه فولادی عایق سبکی از جنس بتن یا سایر مصالح ساختمانی قرار گرفته است، استفاده از آلیاژ آلومینیوم روی ممنوع می‌باشد. بازدارنده‌های بخار را باید بر روی عایق یا لایه مقاوم در برابر نفوذ آب نصب کرد.

آماده‌سازی عرشه فولادی
اتصال عرشه‌های فولادی باید به درستی و بدون هیچ عیب و نقصی صورت گیرد، سطح این عرشه‌ها باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، پستی و بلندی و لبه‌های تیز باشد، در غیر این صورت نمی‌توانید سقف را آن‌طور که باید و شاید اجرا کنید.

دما و شرایط جوی
غالباً در کارخانه پانل‌های عرشه فولادی را رنگ نموده و با یک لایه آستر می‌پوشانند. لبه‌های برش خورده این پانل‌ها و بخش‌هایی که رنگ یا پوشش آستر آن‌ها آسیب دیده، در مجاورت هوا زنگ می‌زنند. در معرض هوا قرار گرفتن طولانی مدت این بخش‌ها، تهدیدی جدی برای یکپارچگی پانل‌‎های فولادی به شمار می‌رود.

سقف‌های عرشه فولادی
پیش از نصب سقف عرشه فولادی می‌بایست شرایط آب و هوایی و دمای منطقه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و متناسب با این شرایط نسبت به اجرای صحیح سقف اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهید. اگر پانل‌های سقف بی‌حفاظ و عاری از هر نوع پوششی باشند و در اثر شرایط جوی صدمه دیده و تحلیل رفته‌اند، می‌بایست پیش از نصب سقف این پانل‌ها را عوض کنید.

سقف‌های آویخته
قرار نیست سقف‌های عرشه فولادی تکیه‌گاهی باشند برای سقف‌های آویخته و تجهیزات داخلی. انحراف بیش از حد عرشه‌های سقف نمایان‌گر نامناسب بودن فشاری است که سقف‌های آویخته به آن وارد می‌کند. می‌بایست آویزهای خاصی را بر روی چهارچوب سقف سوار کنید تا بار سقف‌های آویخته و تجهیزات داخلی را به دوش کشند.

نصب صفحات عایق
نخستین لایه صفحات عایق می‌بایست استحکام لازم برای پوشش‌دادن بازشوهای پانل‌های فولادی و تاب آوردن فشارهای احتمالی را داشته باشند.
این صفحات به صورت مکانیکی بر روی عرشه‌های فولادی محکم و ثابت می‌شود. لبه صفحات عایق نباید بر فراز بازشوهای موجود در عرشه فولادی سایه افکند. دومین لایه می‌بایست صفحات عایق سختی باشد که به واسطه آسفالت به نخستین لایه صفحات عایق یا بازدارنده‌های بخار چسبیده است. در شرایطی که نصب بیش از یک لایه عایق میسر نمی‌باشد، صفحات عایق را می‌بایست به صورت مکانیکی به سقف عرشه فولادی متصل کرد. در چنین مواقعی صفحات عایق باید با استفاده از یک ورقه فولادی به صورت مکانیکی به بال فوقانی عرشه‌های فولادی وصل و تقویت شوند.

۱۰ آبان ۱۳۹۵ ۰۳:۱۸ عصر
مشاهده‌ وب‌سایت این کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر پاسخ به این ارسال همراه با نقل قول
 تشکر شده توسط: soolepardaz
ارسال پاسخ ارسال موضوع 


موضوعات مرتبط در این انجمن
موضوع نویسنده پاسخ‌ها بازدید‌ها آخرین ارسال
  روش اجرای دالهای مجوف silda 0 1,445 ۶ تير ۱۳۹۵ ۱۲:۳۲ صبح
آخرین ارسال: silda
  اجرای ستون روی چاه فاضلاب hamid625 1 2,010 ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۷:۴۹ عصر
آخرین ارسال: admin
  نکات مهم برای نظارت بر اجرای ساختمان ها admin 6 25,265 ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۰ عصر
آخرین ارسال: admin
  انیمیشن اجرای بتن پیش تنیده kli 0 3,784 ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ۰۸:۵۱ صبح
آخرین ارسال: kli
  انیمیشن اجرای شمع درجای بتنی kli 0 3,116 ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۹:۲۲ صبح
آخرین ارسال: kli

پرش به بخش:


کاربرانِ در حال بازدید از این موضوع: کاربر مهمان: 1 نفر