به صورت رایگان ثبت نام کنید! دانلود کنید، سوال کنید، پاسخ بگیرید، بحث کنید و مطالب و نظرات تخصصی خود را با سایر مهندسان عمران در کل کشور به اشتراک بگذارید.

ارسال پاسخ ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با قطعات مکانیکی آسانسور
نویسنده پیام
admin آفلاین
تیم مدیریت انجمن
*******
مدیر کل انجمن
ارسال‌ها: 404
تاریخ عضویت: دی ۱۳۹۲
محل سکونت: اراک
تشکرها: 27
تشکر شده 718 بار در 225 ارسال
ارسال: #1
آشنایی با قطعات مکانیکی آسانسور

   

قطعات مکانیکال یک آسانسور شامل جدول ذیل می گردد:

1 براکت ریل (براکت نبشی ، براکت اوتیسی)، لقمه براکت موجود برای ریلهای T16 ، T9 ، T5
2 فلکه هرزگرد ( کامل با شفت و نبشی بریده) موجود برای انواع سایز و تعداد شیارهای 4 ، 5 ، 6 ساخت پرشیا
3 گاورنر آسان شایان (30 سانتی متری) دو طرفه موجود برای سرعتهای 1 و 1/6 متر بر ثانیه در مدلهای موتورخانه دار و روملس
4 سیم بکسل 19*8 نمرات 8 ، 10 ، 11 ، 12 ، 13 ساخت گستاوولف آلمان و گستاوولف چین تحت لیسانی آلمان
5 سیم بکسل گاورنر نمره 6
6 وزنه بتونی / وزنه چدنی / وزنه سربی موجود در سایزهای 57 ، 67 ، 77 ، 87 ، 97 سانتی متری
7 قلاب سربکسل فولادی نمره 10 موجود در دو مدل فنری و لاستیک فشرده
8 کرپی نمره 10 و 6 و انواع پیچ و مهره و واشر تخت و واشر فنری فولادی ،مناسب برای سیم بکسل نمره 10 و نمره 6
9 پیچ موتور خشکه (فولادی) نمره 18 با واشر تخت و واشر فنری
10 لاستیک تخت پایه موتور لاستیک فشرده ضربه گیر مرغوب
11 شاسی موتور آماده پیچ و مهره ای بصورت سفارشی به ابعاد خاص
12 کفشک لغزشی کابین سایز T9 از نوع چدنی و دارای لنت مرغوب و کاملا صاف
13 کفشک لغزشی قاب وزنه سایز T5 از نوع چدنی و دارای لنت مرغوب و کاملا صاف
14 کفشک لغزشی کابین سنگین سایز T16 از نوع چدنی و دارای لنت مرغوب و کاملا صاف سایز سنگین
15 لنت کفشک کابین و قاب وزنه لنت کاملا صاف و صیقلی

مشخصات فنی قطعات جدول فوق:


1_ براکت ریل و لقمه (Bracket) :

   

جهت فیکس کردن ریلهای آسانسور به سازه فلزی (آهن آلات) چاه آسانسور از براکتها و لقمه ها استفاده می شود. برای ریلهای کابین از براکت (اوتیسی-کابین) و برای ریلهای وزنه از براکت نبشی استفاده می شود. بنابراین برای هر سایز ریل براکت مخصوص خود استفاده می شود. هر براکت توسط دو لقمه ریل را نگه میدارد.

2_ فلکه هرزگرد آسانسور(Pulley) :

   

در سیستم تعلیق آسانسور جهت ایجاد فاصله ، انتقال قدرت و افزایش مزیت مکانیکی سیستمهای تعلیق آسانسور ( سیستمهای 2:1 و 3:1 در کششی و 1:2 در هیدرولیک) از فلکه هرزگرد استفاده می شود. پارامترهای یک فلکه هرزگرد در آسانسور عبارتند از : قطر فلکه هرزگرد ، تعداد شیارهای فلکه هرزگرد ، نوع شیارهای فلکه هرزگرد (نوع U و V) . پارامترهای فلکه هرزگرد آسانسور می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشد. بنابراین هنگام خرید فلکه هرزگرد ، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزگرد می بایست حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد. فلکه های هرزگرد موجود در این مجموعه به دلیل قابلیت خوب ریخته گری ، استحکام فشاری بالا ، مستهلک ارتعاش ، خواص لرزش خوب ، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و همچنین مقاومت بالا در برابر خوردگی های ناشی از نصب غلط ، از جنس چدن می باشد. نوع بلبرینگ بکار رفته نیز تحت مشخصه های ذیل است:

    قدرت مقاومت بالا در برابر بار و پشتیبانی از موقعیت بلبرینگ
    نصب مناسب بلبرینگ بطوریکه از ورود اجسام خارجی به داخل بلبرینگ محافظت شده باشد(ورود خرده سمباده های رینگ به داخل بلبرینگ)
    ایجاد شرایط مناسب برای روانکاری بلبرینگ
    انطباق قطر سوراخ با مشخصه های طراحی


3_ گاورنر (overspeed Governor):

   

گاورنر یک سیستم مکانیکی بازدارنده در آسانسور است که در زمان تجاوز سرعت کابین آسانسور از حد مجاز عمل نموده و باعث تحریک شدن سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) شده و کابین آسانسور بر روی ریلها قفل میگردد. پارامترهای یک گاورنر عبارتست از سرعت آسانسور و عرض یا قطر فلکه گاورنر. گاورنرهای مورد فروش و قابل سفارش در عرض های 20 ، 25 و 30 سانتی متر می باشد.


طراحی سوله در اراک (دفتر مهندسی نقشه کشی ساختمان)

محاسبات سوله و سازه های صنعتی (اراک و استان مرکزی)
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۱۱ عصر
مشاهده‌ وب‌سایت این کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر پاسخ به این ارسال همراه با نقل قول
admin آفلاین
تیم مدیریت انجمن
*******
مدیر کل انجمن
ارسال‌ها: 404
تاریخ عضویت: دی ۱۳۹۲
محل سکونت: اراک
تشکرها: 27
تشکر شده 718 بار در 225 ارسال
ارسال: #2
RE: آشنایی با قطعات مکانیکی آسانسور

4_ سیم بکسل ( Wire ropes ) :

   

آسانسورهای کششی از سیم بکسل برای ترکیب بندی سیستم تعلیق استفاده می کنند. سیم بکسل به دو دلیل (مزیت) در صنعت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد:

    افزونگی
    ظرفیت و قابلیت برای شناسایی احتمالی پایان عمر و یا ترجیحا اندازه گیری زمان دقیق برای تعویض سیم بکسل با توجه به شکل و معیارهای ظاهری قابل مشاهده سیم بکسل قبل از بوجود آمدن شرایط خطرناک

افزونگی در اصل به معنی فراوانی بیش از حد می باشد. پارامتری که در برنامه ریزی های ایمنی بسیار حائز اهمیت است. دو نوع افزونگی فعال و افزونگی غیر فعال قابل تعریف است. افزونگی فعال توسط تعامل بین مفتول های بطور مشترک خوابانده شده برای ساخت سیم بکسل یا آرایش چندگانه از تعلیق سیم بکسلها در سیستمهای آسانسور ایجاد می شود. اگر یک ترکیب بشکند یا به نتیجه نرسد ، مابقی ترکیبها وظیفه آن ترکیب شکسته شده را در خطی که پیکر بندی شده اند به عهده می گیرند. دنده های ایمنی که در زمانهای اضطراری (حرکت های غیر قابل کنترل پیش می آید) وارد عمل می شوند به افزونگی غیر فعال مربوط می شود.معمولا نوع سیم بکسل مورد استفاده در آسانسور سیم بکسل 19*8 بوده و سیم بکسل مورد فروش ساخت کارخانه های گستاوولف می باشد.

5_ وزنه آسانسور (Elevator weights) :

   

نقش تعادل بار در آسانسورهای کششی را وزنه تعادل انجام می دهد. وزنه در آسانسور در سه نوع بتونی و چدنی و سربی تقسیم می شود. چگالی سرب بالاتر از چدن و چگالی چدن نیز بالاتر از بتون بوده و وزنه های بتونی مورد فروش از نوع بتون مسلح و با روکش پلاستیکی به فروش می رسد. شما می توانید در ابعاد 57،67،77،87،97,107 سانتی متری نسبت به سفارش و خرید انواع وزنه های سربی، چدنی و بتونی اقدام نمایید.

6_ شاسی موتور (motor chassis) :

   

شاسی موتور وظیفه تثبیت موتور و ایجاد فاصله افقی و عمودی میان فلکه موتور و فلکه هرزگرد (در صورت وجود) را بر عهده دارد . شاسی موتور آماده بصورت پیچ و مهره ساخته شده و قابلیت رگلاژ فلکه دوم در سه جهت را داراست. مزیت و کارایی این شاسی ها برای پروژه هایی است که دال بتونی کف موتور تراز نبوده و ستونهای شاسی موتور میبایست دارای پیچ رگلاژ برای تنظیم ارتفاع ستونها باشد تا بتوان موتور را بصورت تراز نصب نمود.

7_ کفشک کابین و قاب وزنه:

   

کابین و قاب وزنه توسط کفشک در امتداد ریلهای راهنما حرکت می کنند ، این قطعات در وهله اول مانع از خروج کابین در مسیر تعیین شده و در وهله ی دوم هدایت کابین در امتداد ریلها می باشد. کفشکهای موجود از نوع چدن بوده و دارای لنت کاملا صاف جهت هدایت دقیق کابین و قاب وزنه به دور از هرگونه حرکت اضافی می باشد. لنت های کفشکها می بایست دارای مقاومت کافی در برابر خوردگی ناشی از اصطکاک بر روی ریلها باشد در غیر این صورت خوردگی لنتهای نامرغوب باعث افزایش تلورانس حرکت سطحی کابین ( در دو جهت چپ و راست و عقب و جلو) شده و این قضیه باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور (علی الخصوص تنظیمات درب ها) میگردد در نتیحه خرابی های آسانسور افزایش خواهد یافت. مسئله دیگر پیچ تنظیم کفشک راهنمای کابین می باشد. این پیچ جهت رگلاژ فاصله میانی لنت و بدنه کفشک بکار میرود، درواقع این پیچ باعث کاهش یا افزایش طول کفشک راهنمای کابین آسانسور شده و در صورتیکه کفشک از نوع نامرغوب انتخاب گردد این پیچ توانایی حفظ طول تنظیم شده را نخواهد داشت و درنتیجه فاصله لنت و کفشک بطور بی مورد کاهش و یا افزایش خواهد یافت که این مساله نیز همانند لنت باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور (علی الخصوص تنظیمات درب ها) میگردد.


طراحی سوله در اراک (دفتر مهندسی نقشه کشی ساختمان)

محاسبات سوله و سازه های صنعتی (اراک و استان مرکزی)
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۱۱ عصر
مشاهده‌ وب‌سایت این کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر پاسخ به این ارسال همراه با نقل قول
ارسال پاسخ ارسال موضوع 


پرش به بخش:


کاربرانِ در حال بازدید از این موضوع: کاربر مهمان: 1 نفر