سقفهای عرشه فولادی از پانلها یا ورقههای فولادی نورد سرد (Cold Rolled Steel) ساخته شدهاند و در هر یک از این پانلها میلههایی کار گذاشته شده که استحکام و صلابت سقف را تضمین میکنند. درجه پانلهای به کار رفته در سقفهای عرشه فولادی میبایست ٢٢ یا سنگینتر از آن باشد و پوششی از ورقه گالوانیزه G-60 یا G-90 بر روی آنها قرار گرفته باشد. سقف عرشه فولادی باید بر بستری از تیرچههای فولادی بنا شود.
الزامات طراحی و اجرای سقفهای عرشه فولادی:
- فاصله میان تیرچههای چهارچوب سقف
- ظرفیت تحمل بار
- ارتفاع میله
- شیوه اتصال
- بههم وصل کردن بخشهایی که رویهم قرار میگیرند.
- رعایت موازین و مقررات
- مقاومت در برابر آتش
- عدم نفوذ مواد خورنده به فضاهای داخلی
افرادی که در زمینه طراحی و نصب سقفهای عرشه فولادی فعالیت دارند، میبایست به هنگام اجرای سقفهای عرشه فولادی تمامی موازین و استانداردهای SDI را مد نظر قرار دهند.
اتصال پانلهای فولادی به تیرکهای نگهدارنده و چهارچوب سقف
جهت اتصال پانلهای فولادی به تیرکهای نگهدارنده و چهارچوب سقف به جوشکاری نیاز است. چنانچه میخواهید میزان جنبش و انحراف عرشهها در زیر فشارهای وارده بر سقف به حداقل رسد، نباید فاصله نقاط اتصال تا مرکز بیش از ١٢ اینچ باشد.
سقفهای عرشه فولادی
پیش از نصب و اجرای سقف میبایست در صدد جایگزین کردن نقاط جوش معیوب و ناقص برآیید. در صورت نیاز میبایست در اطراف و داخل سقف تیرکهای بیشتری تعبیه نمود. پانلهای عرشه فولادی باید بر روی یک خط مستقیم نصب شده و با دقت و وسواس خاصی بههم وصل شوند، به منظور نصب صحیح و آسان ورقههای عایق چارهای ندارید جز آن که از دیوارههای مربعی شکل متقاطع و سیستمهای قابدار استفاده کنید. توجه داشته باشید که انحراف سطح پانلهای سقف از سطح افق نباید در هر ١٠٠ فوت از ٠/٢٥ اینچ تجاوز کند.
برای بههم وصل کردن لبههای کناری بخشهایی از پانل عرشه فولادی که بر رویهم قرار میگیرند، باید به صورت مکانیکی عمل کنید. فاصله میان این اتصالات نباید از ٣ اینچ بیشتر شود. برای متصل کردن عرشههای میانی به یکدیگر و محکم کردن آنها در جای خود باید از گل میخ استفاده کنید. چنانچه قصد دارید بخشهایی از عرشه فولادی را محکم کنید که از کنارههای سقف بیرون زدهاند، میبایست به پیچهای خودکار نمره ٨ یا بزرگتر اکتفا کنید.
عایقبندی بال فوقانی پانلهای فولادی:
در هنگام نصب لایههای عایق میبایست تمامی استانداردها و موازین ASTM C36 یا C1178 رعایت شود. چنین پوششهایی را باید به صورت مکانیکی به بال فوقانی پانلهای عرشه فولادی وصل کنید. برای اتصال مکانیکی لایههای عایق به
سقف عرشه فولادی به توصیههای سازنده سقف گوش فرا دهید.
منافذ و سوراخهای سقف عرشه فولادی
زمانی که میخواهید در یک پانل فولادی سوراخی ایجاد کنید تا منفذی در سقف باز شود، میبایست چهارچوبی برای آن در نظر بگیرید و این منافذ را تقویت کنید. نحوه تقویت این منافذ به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن میان میتوان به درجه پانل فولادی، فاصله میان میلههای به کار رفته در پانلها، حد فاصل میان تیرکها و سایز بازشوها اشاره داشت.
سقفهای عرشه فولادی
عایقی که مستقیماً بر روی عرشه فولادی قرار میگیرد باید فشارهای پیشبینی شده را تاب آورد. حداقل ضخامت لایه عایق متغیر بوده و به استحکام عایق و پهنای میلههای به کار رفته در پانلهای عرشه فولادی بستگی دارد. برای تعیین ضخامت و استحکام لایه عایق با سازنده مشورت کنید.
مقاومت در برابر وزش باد
سقف عرشه فولادی باید به گونهای طراحی و ساخته شود که متعلقات آن به هنگام وزش بادهای شدید از چهارچوب نگهدارنده سقف جدا نشود. لازم به ذکر است در هر منطقه میزان وزش باد و قوانین و تمهیداتی که در این خصوص باید اندیشید، متفاوت میباشد.
ساختمانهایی با درجه رطوبت بالا و بازدارندههای بخار
اگر رطوبت نسبی ساختمان در حدی است که احتمال خورده شدن و زنگ زدگی سقف های عرشه فولادی وجود دارد، باید با سازنده سقف مشورت کنید تا پوشش مناسبی برای حفاظت از فولاد در برابر رطوبت پیشنهاد دهد. طراحان میبایست عرشههای فولادی را با حداقل یک لایه گالوانیزه G-90 یا آلیاژ آلومینیوم روی بپوشانند و از آن در برابر خورده شدن حفاظت کنند. چنانچه بر روی عرشه فولادی عایق سبکی از جنس بتن یا سایر مصالح ساختمانی قرار گرفته است، استفاده از آلیاژ آلومینیوم روی ممنوع میباشد. بازدارندههای بخار را باید بر روی عایق یا لایه مقاوم در برابر نفوذ آب نصب کرد.
آمادهسازی عرشه فولادی
اتصال عرشههای فولادی باید به درستی و بدون هیچ عیب و نقصی صورت گیرد، سطح این عرشهها باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، پستی و بلندی و لبههای تیز باشد، در غیر این صورت نمیتوانید سقف را آنطور که باید و شاید اجرا کنید.
دما و شرایط جوی
غالباً در کارخانه پانلهای عرشه فولادی را رنگ نموده و با یک لایه آستر میپوشانند. لبههای برش خورده این پانلها و بخشهایی که رنگ یا پوشش آستر آنها آسیب دیده، در مجاورت هوا زنگ میزنند. در معرض هوا قرار گرفتن طولانی مدت این بخشها، تهدیدی جدی برای یکپارچگی پانلهای فولادی به شمار میرود.
سقفهای عرشه فولادی
پیش از نصب سقف عرشه فولادی میبایست شرایط آب و هوایی و دمای منطقه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و متناسب با این شرایط نسبت به اجرای صحیح سقف اقدامات و برنامهریزیهای لازم را صورت دهید. اگر پانلهای سقف بیحفاظ و عاری از هر نوع پوششی باشند و در اثر شرایط جوی صدمه دیده و تحلیل رفتهاند، میبایست پیش از نصب سقف این پانلها را عوض کنید.
سقفهای آویخته
قرار نیست سقفهای عرشه فولادی تکیهگاهی باشند برای سقفهای آویخته و تجهیزات داخلی. انحراف بیش از حد عرشههای سقف نمایانگر نامناسب بودن فشاری است که سقفهای آویخته به آن وارد میکند. میبایست آویزهای خاصی را بر روی چهارچوب سقف سوار کنید تا بار سقفهای آویخته و تجهیزات داخلی را به دوش کشند.
نصب صفحات عایق
نخستین لایه صفحات عایق میبایست استحکام لازم برای پوششدادن بازشوهای پانلهای فولادی و تاب آوردن فشارهای احتمالی را داشته باشند.
این صفحات به صورت مکانیکی بر روی عرشههای فولادی محکم و ثابت میشود. لبه صفحات عایق نباید بر فراز بازشوهای موجود در عرشه فولادی سایه افکند. دومین لایه میبایست صفحات عایق سختی باشد که به واسطه آسفالت به نخستین لایه صفحات عایق یا بازدارندههای بخار چسبیده است. در شرایطی که نصب بیش از یک لایه عایق میسر نمیباشد، صفحات عایق را میبایست به صورت مکانیکی به سقف عرشه فولادی متصل کرد. در چنین مواقعی صفحات عایق باید با استفاده از یک ورقه فولادی به صورت مکانیکی به بال فوقانی عرشههای فولادی وصل و تقویت شوند.